El Palau de Pineda de València ha acollit la presentació de “Municipis en Saó: llaurant polítiques alimentàries transformadores” organitzat pel Centre d’Estudis Rurals i d’Agricultura Internacional (CERAI) i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP), una iniciativa que pretén difondre polítiques alimentàries innovadores i fomentar l’adhesió de més municipis valencians a la Xarxa de Ciutats per l’Agroecologia, a la qual ja pertanyen València, Godella i Meliana. La finalitat última d’aquest projecte és afavorir la posada en marxa d’accions a nivell municipal que contribuïsquen a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) fixats per les Nacions Unides.

La inauguració de la jornada ha estat a càrrec del vicepresident de la FVMP i alcalde de Sagunt, Quico Fernàndez, qui ha posat en valor la importància dels nous models productius basats en els aliments de kilòmetre 0 i l’agroecologia. “El futur passa pel model de l’agroecologia i els productes de kilòmetre 0. Hem de canviar el model agroalimentari en la direcció que marca l’agroecologia. Però igualment, si volem fer menys vulnerable el nostre sistema agroalimentari a una reducció global de subministraments energètics, escenari en el qual estem entrant de ple, també l’agroecologia ens marca el camí”, ha assegurat Quico Fernàndez.

Per la seua part, també ha inaugurat les jornades Josep Ochoa, Director General de Responsabilitat Social i Foment de l’Autogovern de la Generalitat qui ha precisat que la societat valenciana “té una responsabilitat amb la ciutadania envers de les polítiques alimentàries”. Per la seua part, Maite Chàfer, Directora General de Desenvolupament Rural i Política Agrària Comuna ha assenyalat que el municipalisme i “l’FVMP tenen una importància vital per a difondre les polítiques alimentàries”. Amb tot, finalment, Vicent Borràs, representant de CERAI ha reafermat el treball de la seua associació alhora de demanar “posar en valor el treball dels agricultors i agricultores del País Valencià i de la seua tradició històrica”.

La trobada, dirigida fonamentalment a representants polítics i tècnics de l’administració local, ha permés conèixer les experiències d’alguns municipis del País Valencià que ja estan realitzant alguns avanços en matèria d’implementació de polítiques alimentàries sostenibles, com ha estat el cas dels ajuntaments de València, Godella, Carrícola, Sant Vicent del Raspeig i Godella. Consol Castilló, regidora delegada de l’Ajuntament de València, Eva Sanchis, alcaldessa de Godella i David Velda, tècnic de l’Ajuntament de Carrícola, ha parlat dels reptes dels Objectius de Desenvolupament i del pacte de Milà aplicat al municipis.

Per altra part, també s’ha presentat la proposta de la Xarxa de Ciutats per l’Agroecologia, una associació formada per entitats locals a nivell de l’estat espanyol que té per objecte la generació d’una dinàmica entre entitats locals amb la finalitat de construir sistemes alimentaris locals sostenibles, en línia amb les perspectives de l’agroecologia i de la sobirania alimentària. Aquesta presentació ha estat a càrrec de Daniel López de la Xarxa de Ciutats per l’Agroecologia, Assumpta Domínguez, alcaldessa de Potries i Núria Gisbert, regidora de Medi Ambient de Sant Vicent del Raspeig.

Per a finalitzar la trobada s’ha realitzat un taller participatiu amb els assistents per a oferir pautes per a iniciar una transició progressiva cap a unes polítiques alimentàries locals més sostenibles.

Col·laboració amb els municipis
Durant els pròxims 2 anys (octubre de 2018-octubre de 2020) des de CERAI i la FVMP s’impulsaran accions formatives dirigides a personal polític, funcionariat i personal tècnic dels ajuntaments valencians per a augmentar els seus coneixements i per tant el seu interès sobre el sistema agroalimentari i la seua gestió a nivell municipal. L’objectiu d’aquestes formacions és que es generen polítiques públiques sostenibles en l’àmbit agroalimentari a nivell municipal en sintonia amb el Pacte de Polítiques Urbanes Alimentàries de Milà. Al llarg del projecte CERAI i la FVMP assessoraran a alguns municipis per a engegar iniciatives dirigides al foment de polítiques alimentàries transformadores com menjadors escolars sostenibles, mercats locals de venda directa, espais compartits per a la transformació alimentària de productes locals o bancs de terres.

Un dels resultats d’aquesta iniciativa serà l’elaboració d’un “Manual per a la transició alimentària per a municipis”, que arreplegarà diferents estratègies i passos a seguir per a posar en marxa polítiques agroalimentàries sostenibles, i que servirà perquè altres municipis compten amb una guia de referència.